Vanaf 30 januari tot ergens eind juni is het mijn tijd om op erasmus te gaan, en meer bepaald naar Boedapest in Hongarije. Ik ga er proberen mijn 3e bachelor Handelswetenschappen succesvol af te werken aan de Corvinus University. Graag houd ik jullie via deze weg op de hoogte van mijn avonturen en hoop ik ook vele reacties te kunnen krijgen van het thuisfront. Laat dus gerust veel van jullie horen...

dinsdag 1 februari 2011

"Greet" WHAT?

Hier is het dan, het eerste berichtje vanuit Hongarije :-)

Om te beginnen is de lange autorit heel goed meegevallen. We hebben mooi weer gehad, veel sneeuw gezien en 4 landen doorkruist (België, Duitsland, Oostenrijk en Hongarije zelf :-)). En 12u nadat we vertrokken waren, zetten we al onze eerste stappen in ons appartementje. Ondertussen hebben we er hier al goed ons eigen stekje van gemaakt (met zelfs wat rommel :-p). We aten ook al een échte Hongaarse maaltijd. Het was er één met veel kaas, een eerste shotje en Hongaarse wijn. En meevallen dat dat deed :). Jaja, de eerste indrukken waren meer dan geslaagd.

Gisteren zijn we in de voormiddag de eerste Hongaarse boodschappen gaan doen en dus ook voor het eerst met Hongaarse Forinten gaan betalen. Het meeste is hier toch wel wat goedkoper dan in België, wat altijd mooi meegenomen is. Bovendien is het zelfs een 'bekende' winkel, nl. de 'Spar'. Natuurlijk zijn de producten verre van hetzelfde als bij ons. Maar het is volledig hetzelfde opgebouwd en je kan er de grote merken zeker wel terugvinden (zoals Nutella-choco :-)). And last but not least: het ligt op 2minuten wandelen van ons appartementje :-)

In de namiddag stond de orientation day gepland. Na heel wat zakelijke (en dus ook saaie) informatie, waren we niet veel wijzer meer geworden. Gelukkig waren er wel al enkele contacten gelegd. Het viel me wel op, dat de meeste mensen elkaar toch al kenden. In de avond ben ik dan te weten gekomen dat dit komt doordat er al een 'language-course' van twee weken georganiseerd was, waar velen toch wel aan deelgenomen hadden. Maar vrienden zullen we zeker wel krijgen.

Tegen 5u stond onze eerste eigen gemaakte maaltijd op het programma. Een eenvoudige spaghetti bolognese, maar die zeker enorm goed gesmaakt had.
Vooraleer we het goed en wel beseften was het alweer half 8 en was het haasten geblazen. Om 19u45 werden we weer op de campus verwacht, maar je moet weten dat het een kwartiertje duurt om er te geraken... Dat zegt genoeg neem ik aan. Maar we waren nog op tijd, want blijkbaar zijn ze hier niet zó heel stipt.
We werden tijdens deze avondsessie opgedeeld in verschillende groepen, gingen dan het gebouw een beetje verkennen (het is echt een geweldig karaktervol oud gebouw!!!), de groep leren kennen en een Hongaarse volksdansshow bekijken. Hier hebben we al veel geleerd: ten eerste is het gebouw een doolhof, zelfs studenten die hier al meer dan 3 jaar studeren vinden niet altijd hun lokaal :-p. Ten tweede zijn namen leren hier niet evident. Je hebt de gewone namen natuurlijk, die iedereen kent (zoals Magda, Deborah, Clemence, Fred, Michael,...). Maar er zijn ook onuitspreekbare en ononthoudbare namen zoals Pirjo (vraag me niet naar de uitspraak :-p) en blijkbaar ook Greet. Ik had wel verwacht dat mijn naam niet zo gemakkelijk was, maar niemand (buiten de vele Nederlanders) kan die uitspreken en iedereen kijkt me aan als Joost-mag-weten-wat. Maar moeilijk gaat gelukkig ook :-). Tot slot was de Hongaarse show nog wel ok. Maar meer vertellen hierover zou het niet zo boeiend maken.
's Avonds stond de eerste fuif gepland. Ergens in Buda (dat is dus de andere kant vanwaar wij wonen, wij wonen in Pest waar ook de unief staat) bevindt zich de 4Bro. Het werd een gezellige avond met weer een heleboel nieuwe mensen...

En dan zijn we aan vandaag aanbeland. We hebben een blits bezoekje gebracht aan de campus voor het afhalen van de studentenkaart, maar hier was niemand aanwezig. Morgen hopelijk meer geluk :-) We zijn daarna dan maar naar de burcht in Buda geweest. Boven op de berg hadden we een mooi uitzicht over de Donau, maar het grijze weer deed een beetje afbreuk, in mei zullen ze ons er dus zeker terugzien. We hebben dan ook nog wat rondgelopen en nog meer mooie uitzichten en gebouwen gezien. Maar het was zo koud (zeker -5°C) dat we toch snel besloten om iets warms te gaan drinken. Het werd een overheerlijke warme chocomelk met slagroom (en echte chocomelk, dus niet met water gelijk in België meestal) voor net 2€, mooier kan gewoonweg niet. Na het binnen springen in de Aldi (jaja, dat hebben ze hier ook, en maar 2 straten verder dan ons appartementje) hebben we de rest van de avond thuis doorgebracht met nog wat papperassen in orde te brengen en gewoon eens rustig te kunnen uitblazen en vooral opwarmen.

Zo, hierbij ga ik het laten. Het was een hele boterham, een volgende keer zal het waarschijnlijk iets minder uitgebreid worden.

viszontlátásra! (tot ziens :))

4 opmerkingen:

  1. Waaw dat klinkt allemaal ontzettend spannend!!!
    Ik kijk er al naar uit om het allemaal met eigen ogen te zien! Hopelijk vind je toch een manier om de mensen te leren hoe je naam uit te spreken:p

    Super veel succes en plezier nog!
    xxxxx
    Greetje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Greet, ik zal je avontuur met veel interesse volgen. Het brengt me zelf ook terug naar Zuid-Afrikaanse sferen :). Dus ik begrijp heel goed wat je allemaal mee maakt. Hopelijk gaan ze je naam kunnen uitspreken! Ik had het zelf na een paar maand opgegeven, mijn naam was ook te moeilijk. Maar mensen verzinnen zelf dan wel een alternatief voor je naam, en dan luister je daar maar naar ;).

    Geniet van je avontuur meid!

    En gelukkige verjaardag!! Feest goed met je nieuwe vrienden-in-wording.

    xx ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Stel jezelf dan voor als geweldig hè: "Hi, I'm Great" :-) (want dat ben je ook, haha) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo, 't was leuk om je de eerste keer uit 't verre Hongarije te horen. Ik weet dat alles goed gaat nu, dat jullie 't koud hebben, maar dat jullie het wel zien zitten.
    Wij hier ook, ook al moet ik nog wennen aan 't idee dat je zo ver weg bent ipv maar een uurtje naar Leuven toe.
    Zo maak er een fijn weekend van, en tot van de week ergens !
    XXXX

    BeantwoordenVerwijderen