Vanaf 30 januari tot ergens eind juni is het mijn tijd om op erasmus te gaan, en meer bepaald naar Boedapest in Hongarije. Ik ga er proberen mijn 3e bachelor Handelswetenschappen succesvol af te werken aan de Corvinus University. Graag houd ik jullie via deze weg op de hoogte van mijn avonturen en hoop ik ook vele reacties te kunnen krijgen van het thuisfront. Laat dus gerust veel van jullie horen...

maandag 7 maart 2011

De winter is voorbij...

... of dat hebben we gisteren toch gevierd op het carnaval. Maar laat ik beginnen bij het begin...

Maandagavond ging opeens de deurbel. De bel van onze kamer, dus helemaal op het vierde. Het bleek de postbode te zijn. Na zijn Hongaarse vraag voor wat licht (hij heeft zelf de lichtknop gevonden, aangezien we hem écht niet verstonden!) moesten er heel wat papieren getekend worden. Eerder konden we dat aangetekend schrijven niet ontvangen. Maar met een postbode die enkel Hongaars kan, en wij Belgen die enkel Engels kunnen, was dat een hele opgave. Vanaf nu waren we weer maar eens een pasje rijker, want blijkbaar was ons vorig 'paspoort' slechts een tijdelijke...
Links boven: tijdelijk paspoort
Brief: het Hongaars aangetekend schrijven
Rechts onder: Hongaars paspoort

Op woensdagavond, 02 maart, stond een bezoek aan de opera gepland. We bezochten er het ballet 'Karamazov testvérek'. Het ging over 3 broers en een vader. Waarbij op een gegeven moment één van de broers de vader vermoord en in de gevangenis komt. Het einde hebben we wel niet helemaal gesnapt... Een rolstoel ten tonele had ik écht niet verwacht.
Het was een hele mooie avond in een al even mooie zaal. Ik ben blij dat ik er een voet heb mogen binnenzetten, want het was een heel mooi operagebouw.


Donderdag gingen we met z'n allen weer gezellig iets drinken in Szimpla. Dit is zowat het gezelligste café'tje waar ik hier al ben binnen geweest. Om middernacht kregen echter vele maagjes honger, en zo belandden we bij Denisa's huis voor enkele hapjes.




Zaterdag was het hier ongelooflijk mooi weer (8°C met blauwe hemel, zonnetje en geen wind), Ellen had vrienden van België op bezoek, en dus besloot ik maar een wandeling te gaan maken door de hoofdstraat. Dit is de straat waar zowel tram 4 als 6 rijden en waar je enkele grotere pleinen tegenkomt. Maar als je altijd de tram neemt, dan zie je niets van de gebouwen die er staan, dus hoog tijd voor een wandeling dacht ik bij mezelf :-)
Maar liefst van half 2 tot kwart na 5 heb ik gewandeld en geshopt in 2 winkelcentra. En natuurlijk heb ik ook nu weer foto's genomen...
Museum of applied art
Baross Utca
Rákóczi Tér



Oversteekplaats onder de grond, met toegang tot metro 3




Ten slotte kan ik nog iets vertellen over het carnaval van gisteren. Na een busrit van ongeveer 3u kwamen we aan in Mohács, in het zuiden van Hongarije. Hier wordt ieder jaar het einde van de winter gevierd tijdens de Busójárás. De hele dag lopen mannen en vrouwen dan gekleed als Busós, angstaanjagende mensen die houten masker en dikke wollige mantels dragen.
De dag begint met het aankomen van deze mensen via bootjes op de Donau. Vervolgens wandelt het hele gezelschap samen met het publiek naar het plein in het centrum van het dorp. Hier vinden dan optredens plaats en worden (enkele) wagens getoond. Tijdens het hele spektakel werd regelmatig een kanonschot gelost. Dit lawaai, samen met de koebellen en klappers, zou moeten zorgen dat de winter weer een tijdje wegblijft. Het hele gebeuren werd afgesloten met een vreugdevuur op het centrale plein.
Tegen 10u15 kwamen we dan moe maar voldaan terug in Budapest aan. Het was een dag met veel gelach en ook wel angstige momenten. Al verkies ik na het zien van dit schouwspel, toch het Belgische carnaval :-)

Ik kan jullie nu ook al zeggen dat het vandaag weer een mooie dag was. Met veel zonneschijn, maar ook wel een ijzige wind. Het blijkt dus dat het carnaval zijn werk gedaan heeft en dat de lente dus in het land is...

Voor meer foto's kunnen jullie nog steeds doorklikken rechts bovenaan op deze pagina.

Sok örömet Belgiumban (Nog veel plezier in België)
xxx
Greetje

1 opmerking:

  1. Fijn dat je weer leuke verhalen hebt meegemaakt :) Maar amai... Het carnaval ziet er inderdaad niet zo vrolijk uit als dat bij ons :O

    Nog veel plezier en succes! ;)

    BeantwoordenVerwijderen