Vanaf 30 januari tot ergens eind juni is het mijn tijd om op erasmus te gaan, en meer bepaald naar Boedapest in Hongarije. Ik ga er proberen mijn 3e bachelor Handelswetenschappen succesvol af te werken aan de Corvinus University. Graag houd ik jullie via deze weg op de hoogte van mijn avonturen en hoop ik ook vele reacties te kunnen krijgen van het thuisfront. Laat dus gerust veel van jullie horen...

zondag 20 maart 2011

Eet-probeersel-week

Halllooo :)

Deze week is er eigenlijk niet zoveel gebeurd, maar toch wil ik jullie eventjes op de hoogte houden.

Maandagavond gingen we voor het eerst eens een andere menu uitproberen. Hier in Hongarije kan je immers bijlange niet alles vinden dat je gewoon bent thuis, waardoor je dus al snel veel mist in de gewone maaltijden. Dat kan gaan van groenten, tot kruiden via vlees. Echt met alles moet je hier je plan trekken om het smakelijk te krijgen. Daarom besloten Ellen en ik om eens wat nieuwe gerechten te proberen. Deze smaken ken je toch niet, dus missen kan je dan gelukkig niet doen.
Maandag begonnen we dus met het eerste gerecht: pasta. Het was een heel eenvoudig gerecht, maar met een enorm andere smaak dan gewoonlijk. De gevorderdere koks onder ons, zullen het niet zo hoogstaand noemen, voor ons was het een verrijking voor de komende maanden die nog volgen. De nieuwsgierigen zie ik nu al denken: maar wat zat er dan in?
Wel, het volgende: vers gepelde tomaten, ajuin, mozzarella, gehaktballetjes, kruiden, pasta en gewone geraspte kaas. Dus absoluut niet veel nieuwe dingen (zoveel vind je hier echt niet), maar de smaak was verrassend beter dan tijdens het koken verwacht :)

Op dinsdag was het hier een nationale feestdag. De mensen die regelmatig een bezoekje brengen aan het fotoalbum zullen alvast wel gezien hebben dat daar veel volk op afkomt. En zo dus ook wij, de erasmussers. Om 11u hadden we afgesproken om samen naar het kasteel in Buda te gaan. Hier zouden zich marktkraampjes bevinden en random entertainment. Dit hebben we gelukkig ook allemaal gekregen, met zelfs een concert van de fanfare erbovenop. Bovendien was het zonnetje ook heerlijk van de partij. Eindelijk konden de jas, sjaal en de trui uit en was het open-blousjes-weer :) Puur genieten dus en zelfs een echte Hongaarse voelen door het dragen van de nationale driekleur...
Kürtös kalacs, Hongaars gebak oorspronkelijk afkomstig van Transylvania
Misschien zijn jullie ook geïnteresseerd in het waarom van de nationale feestdag op 15 maart. Wel men viert dan de herdenking van de onafhankelijkheidsstrijd van de jaren 1848/1849.
Tijdens de rest van de week werd er voornamelijk geleerd. Morgen en woensdag wachten er mij immers al 2 examens!!! Dus iedereen mag gerust een kaarsje branden en duimen voor mij...
Gelukkig stond het weer ook aan onze kant: na het prachtige weer dinsdag, zagen we op donderdag voor het eerst regen in Hongarije. Jaja, jullie horen het goed: voor het eerst regen... En dat wanneer we hier al meer dan 6 weken zitten.

Op donderdag vierden de Ieren Sint Patricks Day, en dat vormde dus weer een reden om een fuif te organiseren. We besloten om eventjes uit ons kot te komen, alvorens we gek zouden worden van de boeken, en gingen dus in het groen op pad naar de fuif. Helaas geraakten we niet binnen, wegens over bezorgdheid van de buitenwippers. Achteraf kwamen we immers te weten dat er binnen absoluut niet veel volk was. Helaas een teleurstellende trip, maar ook dat kan gebeuren...

Op vrijdag stond dan ons volgende probeersel-gerecht op de menu. Totdat we om half 7 een smsje kregen met de uitnodiging om bij een Lithouwer en 2 Singaporanen te gaan eten. Dit aanbod slaan we natuurlijk niet af, ons eten zal immers niet gaan lopen.
Tegen 8u aten we dan voor het eerst Singaporaans eten (of hoe je dat ook zegt :p). En dat was gelukkig zo slecht nog niet. Om jullie er een klein beeld van te kunnen laten vormen (want foto's heb ik helaas niet) denken jullie maar aan: plak rijst met gekookte kippenboutjes, een groene groente in een typische kruiden saus en nog een kippenbouillon soep erbij. Jaja, het klinkt vreemd zoals ik het zeg, maar het was behoorlijk goed.

Gisteren besloten we dan nog ons eigen nieuwe menu te proberen. Na een hele dag leren kwam dit als een leuke ontspanning. Op de menu stond een ovenschotel (voor ons microgolfovenschotel) van gehakt, spek, uit, appelschijfjes en puree. Ook dat viel behoorlijk in de smaak, en zo hebben we weer een gerecht bij.


We hebben nog 2 eenvoudige menu's om uit te proberen de komende weken, maar moesten jullie er nog hebben, dan laten jullie het gerust weten. Alle suggesties daaromtrent zijn van harte welkom :)

Zo, ik ga nog eens wat examenleerstof nakijken en wens jullie weer een hele leuke week :)

Groetjes!!!

2 opmerkingen:

  1. Je gaat een kei-goeie kok worden als je terugkomt! Misschien kan je wel een kookboek uitgeven met als doelgroep: Erasmussers, kotstudenten en pas-samenwonenden :-)
    Ik zou al vast zo'n kookboek kopen!!!

    X
    Tine van Thomas :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me nog wel een goed idee ;) :p Wie weet komt het er ooit van ;) :p

    BeantwoordenVerwijderen