Vanaf 30 januari tot ergens eind juni is het mijn tijd om op erasmus te gaan, en meer bepaald naar Boedapest in Hongarije. Ik ga er proberen mijn 3e bachelor Handelswetenschappen succesvol af te werken aan de Corvinus University. Graag houd ik jullie via deze weg op de hoogte van mijn avonturen en hoop ik ook vele reacties te kunnen krijgen van het thuisfront. Laat dus gerust veel van jullie horen...

maandag 14 maart 2011

Kijken, leren en reizen

Sziaszto! (Halllooo allemaal :-))

Hier zijn we weer met een update van het grote Hongaars Avontuur.

Op dinsdagavond stond er een film avondje bij ons thuis gepland. Met ongeveer 10 mensen besloten we gezellig in het donker naar 'The Prestige' te kijken. Het werd een ontspannende avond met veel lekkers en goed gezelschap.

We zijn natuurlijk hier om te leren en te werken en zo stond woensdag onze eerste presentatie van de velen te wachten. Ellen en ik brachten het er goed van af, al zeggen we het zelf... Hopelijk geeft de docent ons hierin gelijk.
's Avonds waren er geen plannen gemaakt. Velen begonnen immers op reis te vertrekken (maandag en dinsdag hebben we geen les owv een nationale feestdag hier in Hongarije) aangezien ze nu heel wat dagen op rij Europa konden leren verkennen. Wij besloten dan een rustige avond te houden met het doorbrengen van babbelen met ouders/familie/vrienden/... Helaas dacht ons internet daar om 22u00 anders over. Meer dan een uur zaten we zonder en dus keken we maar een aflevering van Dr. House. Ook gezellig natuurlijk, al zullen de 'genegeerden' dit wel tegenspreken.

Donderdagavond werden we na onze les bij Claire (Frankrijk) verwacht. Na gezamenlijk pasta gekookt te hebben, en natuurlijk ook opgegeten te hebben, gingen we samen naar Gönör. Dit is een soort ontmoetingscentrum waar ze deze donderdag een sessie Hongaarse Volksdans hielden. Met enkele Hongaarse meisjes en nog erasmussers en vele nobele onbekenden gingen we een zeer vermoeide maar zeer geslaagde dansavond tegemoet.

Op vrijdag liep de wekker al af om 5u40. Voor velen is dit normaal op een vrijdag, voor ons helaas niet. Het is immers onze vaste vrije dag. Maar er was iets leuks aan gekoppeld, namelijk een 2-daagse trip naar Bratislava (hoofdstad van Slovakije).
Om 7u25 vertrok onze trein en tegen kwart over 10 stonden we al in het andere land, voor slechts 8euro! Na het inchecken in de hostel gingen we op zoek naar wat eten. Hier moest ik toch wel eventjes serieus aanpassen aan het zien van de euro... Na een 6-tal weken enkel met Hongaarse Forint te hebben betaald, was het zien van zulke kleine bedragen met kommagetallen toch wel vreemd.
In de namiddag bezochten we het 'Devin Castle'. Dit is een ruïne ongeveer 10km van het centrum. Maar het mooie uitzicht van daarboven was zeker de moeite waard, zeker met dat mooie zonnetje.

Enkele uren later gingen we dan door het dorpje wandelen. Hier kwamen we verschillende beelden tegen, willekeurig in de straten.
Zaterdagochtend gingen we ontbijten op de markt. Vers brood, Slovaakse pannekoeken-achtige-dingen en Hongaarse Lagos vulden onze buikjes om er weer een hele dag tegen te kunnen.
Vervolgens begonnen we aan de klim naar de Burcht, het symbool van Bratislava. Ook hier weer mooie uitzichten en een heerlijk zonnetje.
Na het middageten (waarbij een van de reisgenoten (uit Singapore) gewoon zittend in slaap viel :-o dat had ik nog nooit gezien) gingen we verder met de laatste bezichtigingen van de stad. Met als afsluiter de Blue Church. Dit is echt een sprookjes kerk, zowel van binnen als van buiten licht blauw...

Om 21u30 kwamen we dan terug aan in ons appartementje. Weer maar eens een nieuwe stad bezocht en herinneringen voor het leven gemaakt. Bratislava was zeker de moeite, al heb je alles zeker gezien op 2 dagen...

Tot binnenkort!!!

xxx
Greetje...

1. mooie vakantie :-) euh ik bedoel studie periode :-)