Vanaf 30 januari tot ergens eind juni is het mijn tijd om op erasmus te gaan, en meer bepaald naar Boedapest in Hongarije. Ik ga er proberen mijn 3e bachelor Handelswetenschappen succesvol af te werken aan de Corvinus University. Graag houd ik jullie via deze weg op de hoogte van mijn avonturen en hoop ik ook vele reacties te kunnen krijgen van het thuisfront. Laat dus gerust veel van jullie horen...

dinsdag 3 mei 2011

Al het bezoek is weer vertrokken...

 Sziaszto,

Ik had jullie al gewaarschuwd dat het een tijdje ging duren voor het volgende blogberichtje. Maar hier is er eindelijk nog eens wat nieuws vanuit Hongarije.

Mijn Hongaars avontuur gaat enorm snel vooruit en nog maar 2 maanden wachten mij in dit mooie land. Er komen nu nog 3 zware weken aan. Examens beginnen immers op 16 mei (ééntje zelfs al de 12e) maar op 18 mei zit het hele school gebeuren er normaal gezien op. Als er geen make-up examens gemaakt moeten worden, dan wachten me dus over 3 weken 4 maanden vakantie. Dat kan niet iedereen zeggen.
Nu is het hier dus wel tijd om in een hogere versnelling te gaan werken. We moeten tegen volgende week dinsdag nog een presentatie maken over een beursgenoteerd bedrijf. Er moeten wekelijks nog papers geschreven worden voor het vak waar ik geen examen van heb. En natuurlijk moet er stilaan geleerd worden voor de examens aangezien ze hier geen blokperiode hebben. We gaan dus nog 3 weken afzien zodat we daarna de vakantie dus met beide armen kunnen ontvangen.

De afgelopen weken is er hier weer wel wat gebeurd. Eerst was er het bezoek van mijn liefje en beste vriendin. We hebben weer gezellig de toerist kunnen uithangen en hebben natuurlijk ook de gezelligste plaatsjes laten zien. Vanaf nu hebben zij ook een beeld van de erasmussers, aangezien we op zaterdagavond met z'n allen hadden afgesproken in Szimpla. Dit is een heel extreem groot, maar ooh zo gezellig café.



Een week hier op bezoek zijn, gaf ons wel de mogelijkheid om ook eens wat anders te doen dan altijd maar dezelfde toeristische plaatsjes. Op vrijdag gingen we daarom ook eens naar een grot. De grot noemt: 'Pál-völgyi-barlangban' en het bezoekgedeelte was 500 meter lang. Met een temperatuur rond de 10°C hebben we het natuurlijk niet zo warm gehad, tenzij dan wanneer we een ladder van 7 meter moesten beklimmen met hoogtevrees. Gelukkig was de grot het bezoek meer dan de moeite waard. Echt eens wat anders dan anders.
En zoals wel vaker gebeurd wanneer lieve mensen op bezoek komen, was ook deze week weer veel te kort. Al hebben we genoten van het gezelschap.


Donderdag stond dan alweer het volgende bezoek in Budapest-city gepland. Papa, Vera, Liesbeth en Rick wilden ook wel eens weten waar ik mijn dagen hier slijt. Ook nu weer hebben we genoten van de Hongaarse bezienswaardigheden. Hebben we goed wat gelachen. Hebben we veel en lekker gegeten (en gesnoept). En hebben we genoten van zowel zon als regen.
Afscheid in Gerbaud

Ook nu weer moest er weer veel te snel een vliegtuig gehaald worden. Al kunnen we zeggen dat we prachtige dagen achter de rug hebben.


Dinsdag 26 april was het dan tijd voor wat serieus werk. Volgend jaar is het immers de bedoeling dat ik afstudeer in de handelswetenschappen, maar dan moet er wel een thesis geschreven worden. Maar natuurlijk is er geen thesis mogelijk zonder thesis onderwerp. Dinsdag was het dus tijd om alle thesisvoorstellen te screenen en ook wat na te denken over waar ik een heel jaar rond wil werken. Op vrijdag gingen dan de mailtjes naar de promotoren de deur uit, en op maandag (gisteren) kreeg ik de eerste antwoorden binnen. In ieder geval kan ik jullie nu meedelen dat ik volgend jaar ga werken rond de 'notionele intrestaftrek'. Sommigen zullen wellicht niets begrijpen hiervan, maar ik ga jullie de details besparen. Als jullie geïnteresseerd zijn, kunnen jullie altijd persoonlijk contact opnemen :p.

Vandaag is dan het voorlopig laatste bezoek vertrokken. Ellen (mijn mede-erasmus-avontuur-beleefder-vanuit-België) haar nicht en vrienden kwamen nog op bezoek. Overdag hebben zij kilometers gewandeld terwijl ik helaas het saaie leren onderging. 's Avonds hebben we ons dan wel goed geamuseerd met diverse activiteiten. Weer een bezoekje aan Szimpla met het proeven van de Hongaarse Pálinka. Op zondag een pizza eten aan de Donau gevolgd door een lange wandeling. En gisteren nog een restaurant bezoekje voor een échte Hongaarse menu, om dan te eindigen met een groot feestje aan de opera. Mooie avonden met veel gelach hebben dit weekend weer wat meer kleur gegeven (want de zon wil hier zijn werk niet echt komen doen...)


 Veel plezier nog allemaal in het Belgenlandje, en als jullie tevreden zijn met ietsje minder zon, dan mogen jullie altijd een beetje opsturen :)

Groetjes!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten